ACORD din 7 septembrie 1940 privitor la schimbul de populațiune Română şi Bulgară

EMITENTACT INTERNAŢIONAL
Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 212 din 12 septembrie 1940

 +  Articolul 1

I. În conformitate cu articolul III al Tratatului incheiat la Craiova între România şi Bulgaria, la 7 Septemvrie 1940, Inaltele Părţi Contractante sînt de acord pentru a proceda, într-un termen de trei luni, socotit cu incepere dela data schimbului instrumentelor de ratificare ale Tratatului de faţa, la un schimb obligator între supusii români de origina etnica bulgara din judeţele Tulcea şi Constanta (acesta din urma în delimitarea anterioara datei de 14 Iunie 1925) şi supusii români de origina etnica română din judeţele Durostor şi Caliacra.În ce priveste supusii români de origina etnica bulgara şi supusii bulgari de origina etnica română din celelalte regiuni ale României şi ale Bulgariei, imigrarea în tara lor de afinitate etnica rămîne facultativa, într-un termen de un an, cu incepere dela data schimbului instrumentelor de ratificare ale Tratatului de faţa.Totusi s-a convenit ca Guvernul Roman va putea decreta emigrarea obligatorie în Bulgaria a unui numar de supuşi români de origina etnica bulgara, egal cu acel al supusilor bulgari de origina etnica română, care-şi vor fi exercitat facultatea de a emigra, conform alineatului precedent,- Guvernul Bulgar angajandu-se sa primeasca pe teritoriul sau pe zisii supuşi români de origina etnica bulgara.În mod reciproc, Guvernul Bulgar va putea decreta emigrarea obligatorie în România a unui numar de supuşi bulgari de origina etnica română, egal cu cel al supusilor români de origine etica bulgara, care-şi vor fi exercitat facultatea de emigrare, conform alineatului al 2-lea al prezentului articol, – Guvernul Roman angajandu-se să-i primeasca pe teritoriul sau.

Articolul 2

Persoanele care parasesc România, respectiv Bulgaria, în virtutea Acordului de faţa, vor pierde de plin drept calitatea lor de cetăţeni români sau bulgari, în momentul plecarii lor de pe teritoriul celor două Regate.

Articolul 3

Supusii români de origina etnica română sau bulgara, care au parasit deja, dela 15 Iunie 1940, judeţele menţionate în art. I, vor fi considerati ca fiind de plin drept cuprinşi în schimbul de populatiune prevăzut de Tratat.

Articolul 4

Proprietăţile imobiliare rurale aparţinînd supusilor români de origine etnica bulgara, care vor fi obligati sa părăsească teritoriul român, vor fi considerate ca bunuri abandonate şi vor deveni, în virtutea Acordului de faţa şi din momentul schimbului instrumentelor de ratificare, proprietatea Statului Roman.Proprietăţile imobiliare rurale aparţinînd românilor obligati sa părăsească, în virtutea prezentului Acord, teritoriile transferate Bulgariei, devin proprietatea Statului Bulgar, în condiţiunile prevăzute în alineatul precedent.Inaltele Părţi Contractante convin ca persoanele supuse dispozitiunilor Acordului de faţa sa pastreze posesiunea ziselor proprietăţi pînă la plecarea lor definitivă, care va trebui să aibă loc cel mai tarziu pînă la expirarea termenului prevăzut de art. I al prezentului Acord.În cazul schimbului facultativ de populatie, prevăzut de alineatul 2 al art. I al Acordului de faţa, proprietăţile rurale, parasite de supusii români şi bulgari, vor deveni proprietatea Statelor respective, în momentul plecarii lor definitive de pe teritoriul fiecareia din Inaltele Părţi Contractante.Proprietatea imobiliara urbana, aparţinînd populatiunilor facand obiectul prezentului Acord, rămîne proprietatea privată a actualilor proprietari şi, în consecinţa, supusă legilor tarii unde se afla situata.

Articolul 5

Statul Roman ia în sarcina sa despăgubirea românilor ce parasesc bunurile lor rurale situate în teritoriile transferate Bulgariei.Statul Bulgar va despagubi pe cetatenii români de origina etnica bulgara ce vor părăsi bunurile lor rurale situate în judeţele Constanta şi Tulcea.

Articolul 6

Persoanele care fac obiectul prezentului schimb păstrează proprietatea tuturor bunurilor lor mobile, corporale şi incorporale.Aceste persoane vor fi libere de a lua cu ele sau de a transporta bunurile lor mobile de orice natura, vite, inventar agricol, etc., fără ca, pentru aceasta, să fie obligate la plata unor taxe sau supuse vreunei restricţiuni, fie la iesire fie la intrare. Exportul aurului şi a monedelor, în piese de metal sau în hartie, va fi reglementat, de comun acord, de cele doua Bănci de Emisiune.Autorităţile celor două Inalte Părţi Contractante vor usura transportul persoanelor care fac obiectul schimbului de populatie cat şi acel al bunurilor lor mobile.

Articolul 7

Nici o impiedicare, sub nici un motiv, nu va putea fi adusa plecarii vreunei persoane aparţinînd populatiunilor de schimbat.

Articolul 8

Guvernul Roman va stabili listele persoanelor facand obiectul schimbului obligatoriu de populatiune, despre care este vorba în art. I, primul alineat.Interesatii vor dresa, în dublu exemplar, un inventar, complet al imobilelor lor, ce va fi prezentat Comisiunii Mixte prevăzută în art. IX următor, prin intermediul autorităţilor locale române, respectiv bulgare, care vor inapoia interesatului unul din exemplarele legal certificat. Autorităţile locale, în lipsa prezentarii de către interesati, vor întocmi ele insile sus-zisele inventare.Guvernul Bulgar va semnala, după expirarea termenului fixat pentru evacuarea de către autorităţile române a judetelor Caliacra şi Durostor, pe românii care intrunesc condiţiunile prevăzute de art. I, primul alineat, şi care nu ar figura inca pe listele alcatuite conform primului alineat al prezentului articol.

Articolul 9

O Comisiune Mixta compusa din patru membri, fiecare din Inaltele Părţi Contractante desemnand 2 membri, va fi creata într-un termen de cinci zile, cu incepere dela data schimbului instrumentelor de ratificare ale Tratatului.În cazul impartirii voturilor, dezacordul va fi adus de către oricare din cele doua Părţi, într-un termen de 15 zile, cu incepere dela constatarea acelui dezacord, în faţa Comisiunii prevăzute de art. VI al Tratatului.Comisiunea Mixta instituita prin acest articol va avea dreptul de a constitui, de fiecare data cînd va socoti necesar, Subcomisiuni paritare, lucrand sub ordinele sale.Comisiunea Mixta va determina puterile ce urmeaza a fi delegate Subcomisiilor.

Articolul 10

Comisiunea Mixta va avea drept misiune de a supraveghea transferul populatiunilor despre care este vorba, după listele stabilite în conformitate cu art. VIII precedent şi operaţiunile de schimb facultativ, prevăzute la alineatele 2 şi 3 ale primului articol al Acordului de faţa.Comisiunea Mixta va avea de asemenea atributiunea:1. De a verifica inventarul fiecarui interesat, alcătuit conform art. VIII, alineatul al 2-lea, în vederea stabilirii situaţiei prevăzute de art. XII următor;2. De a determina în ce constau proprietăţile imobiliare cladite şi necladite ale emigrantilor, ale caror drepturi sînt legal recunoscute de legile române în vigoare la data schimbului instrumentelor de ratificare ale Tratatului.Pentru cazurile de schimb facultativ, prevăzut de alineatele 2, 3 şi 4, ale primului articol al Acordului de faţa, stabilirea drepturilor de proprietate imobiliara ale emigrantilor se va face prin Comisiunea Mixta, după legea locului unde se afla situat imobilul;3. De a constata totalul datoriilor, creanţelor şi drepturilor persoanelor supuse schimbului de populatie;4. De a proceda la evaluarea bunurilor şi drepturilor emigrantilor.Valoarea proprietăţilor cladite şi necladite va fi fixata de Comisiunea Mixta pe baza oricărui element de informare.

Articolul 11

Comisiunea Mixta va avea toata puterea de a convoca şi a asculta pe interesati şi va reglementa toate contestatiunile facute de ei cu privire la înscrierea în listele de emigranti sau relative la bunurile şi drepturile lor, prevăzute în Acordul de faţa.În general, Comisiunea Mixta, va avea toata puterea de a stabili procedura de urmat şi de a lua masurile necesare pentru a rezolva toate chestiunile ridicate de executarea Acordului de faţa, cu excepţiunea litigiilor ce sînt de competinta instanţelor judecătorești ordinare.

Articolul 12

Comisiunea Mixta va întocmi o situaţie a bunurilor specificate în art. X, punctele 2 şi 3, aparţinînd interesatului, evaluarea bunurilor sale şi a sarcinilor ce-l greveaza, activul şi pasivul patrimoniului intrand în cadrul Acordului de faţa.Situaţiile sus-menţionate vor fi intocmite în patru exemplare, din care unul va fi pastrat în arhivele Comisiunii Mixte, doua exemplare vor fi remise fiecareia din Inaltele Părţi Contractante, care vor stabili despăgubirea individuala, datorita de ele fiecarui interesat, conform art. V de mai sus şi vor putea, dacă va fi cazul, sa procedeze la lichidarea obligatiunilor sale personale şi la degrevarea sarcinilor ce afectează imobilele rurale; al patrulea exemplar va fi remis interesatului.Comisiunea Mixta va stabili soldul general rezultand din situaţiile individuale relative la proprietăţile imobiliare rurale. Acest sold va fi considerat ca o creanta dela Stat la Stat şi va fi achitat în conformitate cu dispozitiunile Acordului Financiar anexat Tratatului (Anexa D.).Pentru schimbul facultativ, soldul va fi stabilit la expirarea anului prevăzut ca termen pentru acest schimb, de alineatul 2, art. I al Acordului de faţa, el fiind considerat ca o creanta dela Stat la Stat.Articolul 13Comisiunea Mixta va recurge pentru toate notificarile, convocarile etc., ce va avea de facut, la autorităţile administrative ale Statului respectiv.

Articolul 14

Cheltuielile de întreţinere şi de functionare ale Comisiunii Mixte şi ale organelor sale vor fi fixate, de comun acord, de către cele doua Părţi Contractante şi vor fi suportate, în mod egal, de fiecare din ele.

Articolul 15

Acordul de faţa va intra în vigoare în acelasi timp cu Tratatul incheiat la Craiova, la 7 Septemvrie 1940, din care face parte integrantă.

Facut la Craiova, la sapte Septemvrie 1940, în dublu exemplar.

Pentru România:

AL CRETZIANU

HENRI GEORGES MEITANI

Pentru Bulgaria:

S. POMENOVTH.

PAPAZOFF


Citeste si Comunicat privind cedarea Cadrilaterului


Lasă un comentariu