TESTIMONIALE – MINERIADA DIN 13-15 IUNIE 1990, DUPĂ 30 DE ANI

„MĂ AMENINȚAU CĂ MĂ ARUNCĂ DE LA ETAJ”

„Veniseră la mine o hoardă de vreo 30 (n.r. protestatari din Piata Universității), care mă amenințau că dacă nu merg cu ei să se adreseze ţării, în studioul 4, mă aruncă de la etajul 11.” – RĂZVAN THEODORESCU, preşedinte TVR în 1990:

„Erau persoane care pana in 22 decembrie cântaseră ode partidului, și acum erau puternici anti-comuniști”.


„SPERIAȚI, IN JURUL UNOR CAFELE”

Gelu Voican Voiculescu

„L-am găsit pe ministrul Chiţac şi alţi factori din interne la IGP, stăteau și erau consternați, speriați, în jurul unor cafele, şi constatau că toate forțele de ordine nu răspund efectiv la comenzi.” – GELU VOICAN VOICULESCU (acuzat in Dosarul Mineriada in 2017), viceprim-ministru în 1990

„Dupa 24 mai 1990, (n.r. in urma alegerilor libere) Corneliu Coposu, dar si liderii câtorva organizații studențești, au anunțat ca de acuma lupta se muta in parlament”.


Virgil Magureanu

„SRI-ul, în loc să îşi facă datoria, a scâncit. Acolo trebuia să intervină, deoarece erau lovituri de natură teroristă şi violentă, în scopuri criminale. În loc să facă asta, ne-am evacuat prin acoperiș.” – VIRGIL MĂGUREANU, (acuzat in Dosarul Mineriada in 2017), director al SRI în 1990.

„Piata Universității a fost și un exercițiu de putere. De putere democratică, coborâtă in stradă” .


„RIPOSTA ORICĂRUI ALT GUVERN AR FI FOST MULT MAI DURĂ”

Petre Roman, 1990, in interviul acordat presei

„De ce la arhivele SRI au incendiat? Eu rămân ferm la convingerea că (atacurile) au fost, clar, puse la cale și operate de către oamenii fostei Securităţi. Categoric.” – PETRE ROMAN (acuzat in Dosarul Mineriada in 2017), prim-ministru în 1990.

„Vă referiți la mineri […] In legătură cu controlul asupra minerilor, n-am spus că nu avem control asupra minerilor. Dimpotrivă, adineauri am spus, că ei au fost îndreptați la Piața Universității, că ei au fost prezenți acolo, că am încercat și am reușit in mare măsură, să împiedicăm acțiuni independente ale lor, că am găsit modalitatea de a-i caza (!) și de a le asigura un minim de condiții, deci nu e vorba că minerii nu au fost sub control. Ba este foarte clar, că din clipa in care au fost aicea, am încercat să le îndreptăm acțiunile in asa fel ele să nu se substituie ordinii publice” – PETRE ROMAN, declarație in cadrul conferinței internaționale de presă, 1990.

„Iar ultima dvs întrebare, „cine controlează aceasta țara?„, dați-mi voie să o privesc cu zâmbetul pe buze, pentru că dvs. vă aflați aicea, dvs ați avut prilejul să constatați că procesul democratic din România, in ciuda unor greutăți, s-a desfășurat continuu, și in sensul derulării sale favorabile, că au avut loc alegeri libere, că […] s-a(u) constituit Parlamentul și cele două Camere, și că evenimentele din 13-14 iunie care au încercat să destabilizeze țara, care au încercat să provoace un dezechilibru, o panica, o teroare in rândul populației, n-au avut niciun fel de sorti de izbândă”.

„Si indiferent de cine și-ar fi asumat controlul asupra situației, […] (probabil că) riposta oricărui alt guvern constituit ar fi fost mult mai dură” […] „probabil, împotriva acestor violente greu de imaginat, s-ar fi utilizat arme de foc” (n.r. in loc de bâtele și topoarele utilizate de mineri) – PETRE ROMAN (fiul lui Ernst Neulander)

VIDEO: DECLARAȚIA LUI PETRE ROMAN LA CONFERINȚA DE PRESA DIN 1990


„O DEMOCRAȚIE VERITABILA”

ION ILIESCU, „președintele ales” al României, discurs public, 13 iunie 1990: „Să instaurăm o democrație veritabilă, responsabilă in fața poporului”

„Tocmai acum aceste elemente (n.r. protestatarii din Piața Universității) au căutat să submineze viața noastră democratică” […] „Armata trebuie să fie element de stabilitate și de apărare a cuceririlor poporului. nu să stea indiferentă, când vandalii se dau la asemenea acte barbare împotriva poporului” (aplauze)


Citește și:

30 DE ANI DE LA MINERIADA DIN 13-15 IUNIE 1990: NICIUN VINOVAT
ION ILIESCU CĂTRE MINERI