„Lupte grele la Kabul, între forțele sovietice și afgane”, 27 decembrie 1979

Telegramă de la Ambasada din Afganistan către Departamentul de Stat [1]

Kabul, 27 decembrie 1979, 1742Z

  1. Sitrept nr. 1. Subj: Lupte grele izbucnesc între forțele sovietice și afgane la Kabul.

1. În jurul orei 19:30, 27 decembrie, au izbucnit lupte grele în Kabul, implicând unitățile forțelor sovietice aduse în acest oraș în ultimele două zile. Au avut loc confruntări intense la Radio Afganistan (RA) de lângă ambasadă, iar două tancuri au fost doborâte și ard în spatele RA. Forțele sovietice au fost văzute mișcându-se rapid pentru a securiza RA și se pare inițial că au luat prin surprindere unitățile afgane. Cu toate acestea, rămâne neclar dacă toate unitățile militare afgane opun rezistență forțelor sovietice. Au existat semne că luptele ar putea avea loc în interiorul sau în jurul unora dintre bazele militare de la periferia capitalei. Deocamdată nu a existat niciun fel de activitate aeriană deasupra orașului. Afganii au fost văzuți ca prizonieri ai trupelor sovietice la RA. Evaluarea noastră preliminară este că, deși este posibil ca armata afgană să se fi divizat în elemente pro și antisovietice, ca reacție la recenta și masiva operațiune aeriană, este posibil să avem de-a face, de asemenea, cu o încercare sovietică de a răsturna prin forță actualul regim afgan.

2. Suntem în faza a treia de alertă și toți americanii au fost sfătuiți să rămână unde se află în timpul nopții. Nu s-a raportat niciun american rănit în lupte. Misiunea este deservită de un personal redus la un schelet și comunicăm cu comunitatea prin radio. Sistemul telefonic al orașului este mort. Clădirea ambasadei a fost lovită de focuri de armă de calibru mic, dar nu au fost provocate pagube semnificative.

3. În jurul orei 22:15, cineva a intervenit în timpul programului obișnuit al Radio Afganistan și a anunțat că „Amin este terminat, Amin nu a fost bun, noi îi susținem pe toți afganii și pe mullahi”. (“Amin is finished, Amin was no good, we support all Afghans and Mullahs.”). Această transmisiune specială și foarte scurtă nu a fost de înaltă calitate, dar acest lucru ar putea indica faptul că a emanat, de fapt, din clădirea Radio Afganistan de alături, aflată în pericol. Vorbitorul nu s-a identificat și, aparent, nici nu și-a extins mânia asupra partidului sau a revoluției.

4. Nu avem nicio idee despre soarta actuală a lui Hafizullah Amin și nici a susținătorilor săi. Ceea ce este clar este că unitățile sovietice controlează complexul Radio Afganistan, deși este posibil ca acestea să nu controleze în totalitate accesul la toate microfoanele. Muzica de dans a revenit acum pe undele de emisie.

5. Începând cu ora 22:30, luptele s-au potolit în apropierea ambasadei, dar continuă să se audă focuri de armă de la distanță în diferite direcții. Gloanțe trasoare au fost văzute în direcția aeroportului din Kabul, iar în jurul orei 22:00, un avion cu turbopropulsor [garble] a fost auzit deasupra orașului. Nu este sigur că a încercat să aterizeze.

Amstutz


[1]Sursa: Carter Library, National Security Affairs, Brzezinski Material, Cables File, Box 1, Afghanistan: 12/27/79. Confidențial; Utilizare oficială limitată; Flash. Trimis pentru informare Niact Immediate la Moscova. De asemenea, trimis pentru informare Imediat la New Delhi, Islamabad, Karachi, CINCPAC (și pentru POLAD) și CINCEUR (și pentru POLAD). Tipărit după o copie primită în Sala de situații a Casei Albe

citește si DE CE A INVADAT URSS AFGANISTANUL, IN 1979

ABREVIERI:
Sitrep, situation report; raport de situație
Niact, Night Action; acțiune de noapte
CINCPAC, Commander in Chief, Pacific Command; Comandantul suprem al Comandamentului Pacificului
POLAD, Political Advisor; Consilier politic
CINCEUR, Commander in Chief, European Command; Comandantul suprem al Comandamentului european

„VĂ VOM VÂNA ȘI VĂ VOM FACE SĂ PLĂTIȚI”

Galerie

Această galerie conține 1 fotografie.

Joe Biden a luat cuvântul la Casa Albă, joi, 26 august 2021,la câteva ore după ce exploziile din Kabul au ucis cel puțin 13 soldați americani și zeci de civili, in cea mai mortală zi din ultimul deceniu, pentru forțele … Continuă lectura

O proclamație care onorează victimele atacului din Kabul, Afganistan

Galerie

Această galerie conține 1 fotografie.

joi, 26 august 2021 In semn de respect pentru membrii serviciului SUA și alte victime ucise în atacul terorist din 26 august 2021, la Kabul, Afganistan, prin autoritatea care mi-a fost conferită în calitate de președinte al Statelor Unite prin … Continuă lectura

Discursul lui Joe Biden, după atacul de pe aeroportul din Kabul care a ucis trupele SUA

26 august 2021

Joe Biden: (09:57)
O zi grea.

Joe Biden: (10:02)
În această seară, la Kabul, după cum știți cu toții, teroriștii au atacat, precum vorbisem și ne îngrijorasem în legătură cu asta, când comunitatea de informații ne-a prevenit ca se va întreprinde un atac al unui grup cunoscut sub numele de ISIS-K, luând viața membrilor serviciului american care stăteau de pază la aeroport și rănind grav mai mulți alții. De asemenea, au rănit mai mulți civili si, de asemenea, au ucis civili. Am fost toată ziua în contact permanent cu comandanții militari, de aici, de la Washington și Pentagon, precum și cu cei din Afganistan și Doha. Și comandanții mei în domeniu, de aici, din Washington, au furnizat foarte multe detalii și ați avut ocazia să vorbiți cu unii dintre ei, până acum.

Joe Biden: (11:11)
Situația de pe teren continuă să evolueze și sunt în permanență informat. Acești membri ai serviciilor americane care și-au dat viața, și este un cuvânt excesiv utilizat, dar absolut potrivit aici, au fost eroi. Eroi care s-au angajat într-o misiune periculoasă și altruistă de a salva viețile altora. Au făcut parte dintr-un efort de evacuare aeriană complet distinct de oricare altul văzut în istorie, cu peste 100.000 de cetățeni americani, parteneri americani, afgani care ne-au ajutat pe noi și pe alții, scoși în siguranță, în ultimele 11 zile. Doar în ultimele 12 ore, încă 7.000 au ieșit. Au făcut parte dintre cei mai curajoși, mai capabili și mai dezinteresați militari de pe fața pământului și fac parte pur și simplu din ceea ce eu numesc coloana vertebrală a Americii. Sunt coloana vertebrală a Americii, tot ce are țara mai bun de oferit. Jill și cu mine, inimile noastre suferă, așa cum sunt sigur că și voi suferiți, pentru toate acele familii afgane care i-au pierdut pe cei dragi, inclusiv copii mici, sau au fost răniți în acest atac diabolic, și suntem revoltați și cu inima frântă .

Joe Biden: (12:43)
Fiind tatăl unui maior al armatei care a slujit un an în Irak și, înainte de aceasta, a fost în Kosovo, ca avocat al SUA, pentru o perioadă mai bună de șase luni, în mijlocul unui război, când a venit acasă după un an în Irak, a fost diagnosticat ca mulți, mulți dintre cei care s-au reîntors, cu un cancer agresiv și letal la creier, și am pierdut. Si înțelegem, la fel ca mulți dintre voi, ce simt astăzi familiile acestor eroi curajoși. Ai senzația ca ești aspirat de o gaură neagră din mijlocul pieptului tău. Nu există cale de ieșire. Ma doare inima pentru voi, dar știu atât, că avem obligația permanentă, o obligație sacră, față de voi toți, familiile acelor eroi.

Joe Biden: (13:49)
Această obligație nu este temporară, ci pentru totdeauna. Viețile pe care le-am pierdut au fost vieți date în slujba libertății, în slujba securității, în slujba altora, în slujba Americii. La fel ca frații și surorile lor în brațele cărora au murit, apărând viziunea noastră și valorile noastre și lupta împotriva terorismului, cei căzuți în această zi fac parte din măreața si nobila societate a eroilor americani. Cei care au comis acest atac, precum și oricine vrea răul Americii, să știe acest lucru, nu vom ierta, nu vom uita. Vă vom vâna și vă vom face să plătiți.

Joe Biden: (14:48)
Voi apăra interesele noastre și oamenii noștri cu toate mijloacele de care dispun. În ultimele săptămâni, știu că mulți dintre voi s-au săturat probabil să mă audă spunând asta, am fost preveniți de comunitatea noastră de informații că ISIS-K, un dușman principal, talibanii, oameni care au fost eliberați când închisorile au fost deschise, a planificat un set complex de atacuri asupra personalului Statelor Unite și altor persoane. Acesta este motivul pentru care de la început, am spus în repetate rânduri, că această misiune este extraordinar de periculoasă și motivul pentru care am fost atât de hotărât să limitez durata acestei misiuni. După cum a spus generalul McKenzie, acesta este motivul pentru care misiunea noastră a fost concepută … Acesta este modul în care a fost conceput să funcționeze, să opereze sub stres sever și atac, am știut asta de la început. Și, deoarece am fost constant în contact cu liderii noștri militari superiori, și vreau să spun constant, non-stop, și comandanții noștri de pe teren și pe tot parcursul zilei, ei au arătat limpede că putem și trebuie să finalizăm această misiune și o vom face, și asta le-am cerut, să o facă.

Joe Biden: (16:14)
Nu vom fi descurajați de teroriști. Nu îi vom lăsa să ne oprească misiunea. Vom continua evacuarea. De asemenea, am ordonat comandanților mei să elaboreze planuri operaționale pentru a lovi activele, conducerea și facilitățile ISIS-K. Vom răspunde cu forță și precizie la rândul nostru, la locul pe care îl vom alege și în momentul ales de noi. Iată ce trebuie să știți. Teroriștii ISIS nu vor câștiga. Vom salva americanii de acolo. Îi vom scoate pe aliații noștri afgani și misiunea noastră va continua. America nu va fi intimidată și am deplină încredere în bravii noștri membrii aflați in serviciu, care continuă să execute această misiune cu curaj și onoare, pentru a salva vieți și pentru a-i scoate pe americani, pe partenerii noștri, pe aliații noștri afgani din Afganistan.

Joe Biden: (17:08)
În fiecare zi, când vorbeam cu comandanții noștri, i-am întrebat ce le mai trebuie, de ce anume mai au nevoie, orice, pentru a-și face treaba. După cum vă vor spune, am acceptat fiecare cerere, am reiterat astăzi, în trei ocazii, că ar trebui să ia măsurile maxime necesare, pentru a ne proteja forțele de pe teren la Kabul și vreau să mulțumesc și secretarului apărării și conducerii militare de la Pentagon și tuturor comandanților de pe teren. A existat unanimitate completă de la fiecare comandant cu privire la obiectivele acestei misiuni și asupra celui mai bun mod de a atinge aceste obiective. Cei care au slujit de-a lungul veacurilor, s-au inspirat din Cartea lui Isaia. Când Domnul spune: „Pe cine să trimit? Cine va merge pentru noi?” Armata americană răspunde, de multă vreme, „iată-mă Doamne, trimite-mă. Iată-mă, trimite-mă”. Fiecare dintre aceste femei și bărbați ai forțelor noastre armate sunt moștenitorii acestei tradiții de sacrificiu și de voluntariat pentru a merge în calea răului, pentru a risca totul, nu pentru glorie, nu pentru profit, ci pentru a apăra ceea ce iubim și oameni pe care îi iubim și vă rog să vă alăturați lor acum, într-un moment de reculegere pentru toți cei în uniformă și fără uniformă, militari și civili, care au dat ultima măsură de complet devotament. Mulțumesc și Dumnezeu să vă binecuvânteze pe toți și Dumnezeu să protejeze aceste trupe și pe toți cei care stau de veghe pentru America. Avem atât de multe de făcut și stă în puterea noastră să o facem. Trebuie doar să rămânem neclintiți, neclintiți. Ne vom finaliza misiunea și vom continua, după retragerea trupelor noastre, să găsim mijloace prin care să putem găsi orice american care dorește să iasă din Afganistan. Le vom găsi și ii vom scoate afară.

Doamnelor și domnilor, mi-au dat o listă aici. Prima persoană pe care am fost sfătuit să o apelez este Kelly O’Donnell, de la NBC.

Kelly O’Donnell: (20:01)
Ati spus că părăsirea Afganistanului este în interesul ..

Kelly O’Donnell: (20:03)
… ați spus că părăsirea Afganistanului este în interesul național al Statelor Unite. După atacul de astăzi, credeți că veți autoriza forțe suplimentare care să răspundă la acel atac din Afganistan? Și sunteți pregătit să adăugați forțe suplimentare pentru a-i proteja pe acei americani care rămân la sol, efectuând operațiunea de evacuare?

Joe Biden: (20:23)
Am instruit militarii, orice ar avea nevoie, dacă au nevoie de forță suplimentară, o voi acorda. Dar militarii de la președintele șefilor comuni, comandanții de pe teren, m-au contactat într-un fel sau altul, de obicei printr-o scrisoare, spunând că subscriu la misiune așa cum a fost ea conceputa, pentru a scoate cât mai mulți oameni în limita de timp alocată. Acesta este cel mai bun mod în care ei cred că vor scoate cât mai mulți americani posibil și pe alții. Și în ceea ce privește găsirea, depistarea liderilor ISIS care au ordonat acest lucru, avem unele motive să credem că știm cine sunt, nu suntem siguri, și vom găsi modalități pe care le alegem fără mari operațiuni militare pentru a-i obține oriunde s-ar afla. Trevor de la Reuters

Trevor: (21:38)
Mulțumesc, domnule președinte. Au existat unele critici, chiar și din partea partidului dvs., cu privire la dependența de talibani pentru a asigura perimetrul aeroportului. Aveți sentimentul că s-a făcut o greșeală în acest sens?

Joe Biden: (21:55)
Nu, deloc. Cred că generalul McKenzie s-ar fi descurcat foarte bine la această întrebare. Realitatea este că suntem într-o situație, am moștenit o situație, în special deoarece, după cum știm cu toții, armata afgană a cedat înainte, în 11 zile, și este în interesul talibanilor, așa cum a spus Mackenzie, ca ISIS-K să nu-i cangreneze în continuare. Numărul unu. Și numărul doi, este în interesul talibanilor să putem pleca la timp, în termenul stabilit. În consecință, lucrurile majore pe care le-am cerut de la ei, să se mute în spatele perimetrului, oferind mai mult spațiu până la perete, să oprească vehiculele să înainteze, etc., să verifice oamenii care vin, nu este ceea ce ați numi o acțiune organizată, condusă ferm, ca cea a armatei SUA. Dar ei acționează în interesul lor, în interesul lor. Și, în general, și am pus aceeași întrebare militarilor de pe teren, dacă este sau nu un exercițiu util, nimeni nu are încredere în ei. Mizăm doar pe interesul lor personal pentru a-și continua operațiunile.

Joe Biden: (23:49)
Și este în interesul lor personal să plecăm când am spus că plecăm și să scoatem cât mai mulți oameni posibil. Așa cum am spus, chiar și în contextul a tot ceea ce s-a întâmplat astăzi, au ieșit peste 7.000 de oameni, peste 5.000 de americani. Deci nu este o chestiune de încredere, ci o chestiune de interes reciproc. Dar nu există nicio dovadă până acum, care să îmi fi fost prezentată în consecință de către vreunul dintre comandanții noștri de pe teren, că a existat o complicitate între talibani și ISIS, în realizarea a ceea ce s-a întâmplat astăzi, atât în fața hotelului, cât și a ceea ce se așteaptă să se întâmple de azi încolo. Amir, Associated Press.

Amir: (24:55)
Mulțumesc, domnule președinte. Ați vorbit, din nou, convingător, despre propriul dvs. fiu și despre greutatea acestor decizii. Având în vedere acest lucru și, de asemenea, ceea ce ați spus, cu cât rămânem mai mult, cu atât este mai probabil să existe un atac major, cum apreciați faptul de a mai rămâne chiar si încă o zi, având în vedere ceea ce s-a întâmplat?

Joe Biden: (25:22)
Pentru că eu cred că ceea ce spune America contează, că ceea ce spunem vom face, în contextul în care spunem că o vom face, chiar facem, cu excepția unor schimbări excepționale. Încă mai sunt (acolo) cetățeni americani. Există posesori de cărți verzi. Există personalul aliaților noștri. Există deținători de carduri SIV. Mai sunt afgani care au ajutat. Și grupuri suplimentare de persoane care ne-au contactat, de la organizații de femei, la ONG-uri și altele, care au indicat expres că vor să iasă și s-au adunat, în anumite circumstanțe, în grupuri, în autobuze și în alte mijloace. Avem încă oportunitatea de a face asta in următoarele câteva zile, de acum până pe 31 (august), de a putea scoate aceste persoane. Și eu și militarii noștri credem că în măsura în care putem face asta – știind amenințarea, știind că este posibil să avem un alt atac -, armata a ajuns la concluzia că asta ar trebui să facem.

Joe Biden: (26:56)
Cred că au dreptate. Și după aceea, vom fi într-o împrejurare în care vor exista, cred, numeroase oportunități de a oferi în continuare accesul unor persoane suplimentare pentru a ieși din Afganistan, fie prin mijloacele pe care le oferim sau furnizate prin cooperare cu talibanii. Nu sunt băieți buni, talibanii. Nu sugerăm deloc acest lucru. Dar au interese deosebite. După cum mulți dintre voi ați raportat, (talibanii) ar dori foarte mult să afle cum să mențină aeroportul în funcțiune. Nu au capacitatea de a o face. Încearcă foarte mult să-și dea seama dacă pot sau nu să mențină o parte a unei economii care a devenit nu robustă, dar fundamental diferită decât era.

Joe Biden: (28:07)
[…] Acum, nu mai sunt mulți pe care să îi putem evalua, dacă vor să iasă.. Există câțiva americani pe care i-am identificat și i-am contactat, marea lor majoritate, nu toți, nu vor să plece pentru că sunt cetățeni duali. Au familii extinse, etc. Și sunt alții care așteaptă sa vadă cum vor evolua vremurile. Deci, de aceea continuăm. Voi lua alte câteva întrebări. Dumneavoastră, domnule.

Vorbitor 3: (28:59)
Am vrut să va întreb, afirmați că ce spune America contează. Ce le spuneți afganilor care au ajutat trupele (americane) si care s-ar putea să nu poată ieși până la 31 august?

Joe Biden: (29:12)
Spun că vom continua să încercăm să vă scoatem afară. Contează. Uite, nu știu niciun conflict in istorie, niciun conflict în care, la sfârșitul războiului, o parte ar fi putut garanta că oricine dorea să fie extras din țara respectivă va putea ieși. Și gândiți-vă la asta, oameni buni. Cred că este important pentru … Știu că poporul american înțelege asta. Există, aș argumenta, milioane de cetățeni afgani care nu sunt talibani, care nu au cooperat activ cu noi ca SIV, care au …

Joe Biden: (30:03)
… cu noi ca SIV-uri care, dacă li se va da o șansă, mâine ar fi la bordul unui avion. Sună absurd. Dar marea majoritate a oamenilor din astfel de comunități doresc să vină în America, daca au de ales. Așadar, scoaterea fiecărei persoane nu poate fi garantată de nimeni, deoarece trebuie sa existe si determinare din partea celor care doresc să iasă. În orice caz, este un proces. Chiar arătam către dumneavoastră, domnule.

Vorbitor 4: (30:34)
Mulțumesc, domnule președinte. Există rapoarte conform cărora oficialii americani au oferit talibanilor numele americanilor și ai oficialilor afgani pentru a fi evacuați. Sunteți conștient de asta? S-a întâmplat asta? Și apoi, domnule, ați respins personal o recomandare de a ține sau de a recuceri Bagram Air Force Base?

Joe Biden: (30:55)
Iată cum am procedat. Răspund mai întâi la ultima întrebare. În ceea ce privește problemele tactice, legate de modul de desfășurare a unei evacuări, sau a unui război, adun tot personalul militar major din Afganistan, comandanții, precum și Pentagonul și le cer cel mai bun raționament militar. Care ar fi cel mai eficient mod de a îndeplini misiunea? Au ajuns la concluzia, militară, că Bagram nu are multă valoare adăugată, că este mult mai înțelept să te concentrezi pe Kabul. Așa că am urmat această recomandare. În ceea ce privește (prima întrebare), există anumite circumstanțe în care am obținut informații și, sincer, uneori de la unii care au spus că știu un grup de oameni care încearcă să iasă și sunt într-un autobuz, se mută de la alți oameni și aceasta este locația lor.

Joe Biden: (32:10)
Și au existat momente în care armata noastră a luat legătura cu omologii lor militari de la talibani și au spus, de exemplu, „Acest autobuz vine cu un număr X de oameni in el, format din următorul grup de persoane. Vrem să lăsați autobuzul sau grupul respectiv să treacă.” Deci, da, au existat astfel de ocazii. Și, din câte știu, în aceste cazuri, majoritatea au fost lăsate să treacă. Dar nu vă pot spune cu certitudine că a existat, de fapt, o listă de nume. S-ar putea să fi existat, dar nu cunosc nicio împrejurare. Nu înseamnă că nu au existat situații de genul „Iată numele a 12 persoane. Ei vin. Lasă-i să treacă.” Foarte bine s-ar fi putut întâmpla așa. Voi mai lua o întrebare. Stai, stai, stai, stai. Permiteți-mi să iau întrebarea de la cel mai interesant tip pe care îl cunosc în presă.

Vorbitor 5: (33:07)
Mulțumesc, domnule președinte.

Joe Biden: (33:08)
Asta ești tu.

Vorbitor 5: (33:09)
Domnule președinte, nu a existat niciun membru al serviciului SUA ucis în luptă în Afganistan, din februarie 2020. Ați stabilit un termen limită, ați scos trupele, ați trimis trupe înapoi și acum 12 marini sunt morți. Ai spus că decizia se oprește la dvs. Aveți vreo responsabilitate pentru modul în care s-au desfășurat lucrurile, în ultimele două săptămâni?

Joe Biden: (33:31)
Îmi asum responsabilitatea fundamental pentru tot ceea ce s-a întâmplat recent. Dar iată care este afacerea, știi, îmi doresc să pot spune aceste lucruri cândva. Știți la fel de bine ca mine, că fostul președinte (Donald Trump) a încheiat un acord cu talibanii, cum că va scoate toate forțele americane din Afganistan, până la 1 mai. În schimb, obligația lor era, si asta a fost cu un an înainte, în schimb, s-a asigurat că talibanii ar putea continua să-i atace pe alții, dar nu vor ataca nicio forță americană. Iți amintești asta? Vorbesc serios. Te întreb, pentru că înainte …

Vorbitor 5: (34:19)
[inaudibil 00:34:19].

Joe Biden: (34:20)
Nu, nu, nu, stai o clipă..Ti-am pus o întrebare. Este exact așa, din câte știi?

Vorbitor 5: (34:25)
[inaudibil 00:34:25] m-ar interesa, credeți că oamenii au probleme cu ieșirea lor din Afganistan sau este doar din cauza modului în care s-au întâmplat lucrurile?

Joe Biden: (34:35)
Cred că problema este că oamenii pot fi răniți, unii, după cum am văzut, au fost uciși și este greu de acceptat .Indiferent dacă prietenul meu va recunoaște asta, sau daca va scrie despre asta, motivul pentru care nu au existat atacuri asupra americanilor, așa cum a spus, de la acea dată (februarie 2020) până la data la care eu am intrat în funcție, a fost pentru că angajamentul luat de președintele Trump suna așa: „Eu ies afară până la 1 mai. Între timp, voi sunteți de acord să nu atacați niciun american ”. Asta a fost înțelegerea. De aceea niciun american nu a fost atacat.

Vorbitor 5: (35:21)
Practic, spuneți că respectați în mod clar decizia de a ieși?

Joe Biden: (35:24)
Da. Pentru că, priviți problema din acest unghi, oameni buni, și, de fapt, mai am o întâlnire…dar imaginați-vă unde am fi fost dacă aș fi spus, pe 1 mai, ca nu am de gând să renegociez o altă dată de evacuare si că voi rămâne acolo. Aș fi avut o singură alternativă, să trimit iar mii de soldați înapoi în Afganistan, pentru a duce un război pe care l-am câștigat deja, în legătură cu motivul pentru care am mers acolo, în primul rând. Nu am fost niciodată de părere că ar trebui să sacrificăm vieți americane pentru a încerca să instituim un guvern democratic în Afganistan, o țară care nu a fost niciodată, în întreaga sa istorie, una unită și care este alcătuită, și nu mă refer la asta într-un mod disprețuitor, din diferite triburi, care nu s-au înțeles niciodată, niciodată, unul cu celălalt.

Joe Biden: (36:40)
Așa că, cum am spus mai devreme – și acesta este ultimul comentariu pe care îl voi face, vom avea mai multe ocazii să vorbim despre acest lucru, din păcate, de acum înainte, de faptul că nu suntem încă afară -, dacă Osama Bin Laden, precum și Al- Qaeda, ar fi ales să lanseze un atac atunci când au părăsit Arabia Saudită, din Yemen, am fi mers vreodată în Afganistan? Si chiar dacă talibanii ar fi controlat complet Afganistanul, in acel moment, am fi mers acolo vreodată? Știu că nu este corect să vă pun întrebări. E doar retoric. Dar ridicați mâna, cei care credeți că ar fi trebuit să plecăm și să sacrificăm mii de vieți și zeci de mii de răniți. Interesul nostru de a merge (in Afganistan) a fost de a preveni reapariția Al-Qaeda. În primul rând, pentru a-l captura pe Bin Laden, a elimina Al-Qaeda din Afganistan, pentru a împiedica ca acest lucru să se repete.

Joe Biden: (37:48)
După cum am spus de 100 de ori, terorismul s-a metastazat în întreaga lume. Avem amenințări mai mari, care vin din alte țări, aflate, la naiba, mult mai aproape de Statele Unite. Nu avem tabere militare acolo. Nu ținem oamenii acolo. Avem o capacitate crescândă de a-i împiedica să vină după noi. Doamnelor și domnilor, era timpul să încheiem un război de 20 de ani. Mulțumesc mult.


| Președintele Biden despre video-conferința G7, eforturile de evacuare din Afganistan și „Planul pentru salvarea Americii”

| Rezumatul dialogului președintelui Biden cu Pelosi, referitor la evacuările în Afganistan și agenda „Reconstruiește mai bine”

| Forțele de securitate din Afganistan vs talibani: o evaluare netă

| Experiența SUA vs experiența URSS în Afganistan

AFGANISTAN – ISTORIA LOVITURILOR DE STAT

Galerie

Această galerie conține 7 fotografii.

Înlăturarea regelui Mohammed Zahir Shah – instalarea regimului Daoud si proclamarea Republicii Afganistan |”Revoluția Saur” – Eliminarea președintelui Mohammed Daoud si instalarea regimului Taraki | Eliminarea președintelui Nur Muhammad Taraki si instalarea regimului Amin | Eliminarea lui Hafizullah Amin – invazia sovietica in Afganistan si instalarea guvernului Babrak Karmal Continuă lectura

Telegramă de la ambasada SUA din Kabul: „Intervenția sovietică în Afganistan: Ce este de făcut”, 27 decembrie 1979

Telegramă de la Ambasada din Afganistan către Departamentul de Stat [1]
Kabul, 27 decembrie 1979, 1101Z

  1. Subj: Intervenția sovietică în Afganistan: Ce trebuie făcut în această privință. Ref: Kabul 8623.[2]

1. (S-Text întreg)

2. Rezumat: Sosirea batalioanelor sovietice la Baza Aeriană Bagram și acum la Kabul schimbă semnificativ tabloul politic afgan și indică necesitatea unei noi revizuiri a politicii. Intervenția nu numai că sugerează o extindere a Doctrinei Brejnev în Afganistan, dar ridică, de asemenea, întrebarea conexă, dacă regimul Amin nu și-a pierdut acum legitimitatea. Prin urmare, recomand o nouă revizuire a politicii Afganistan-URSS de către un grup de țări, cum ar fi puterile NATO, Pakistanul, India și China, pentru a încerca să determine o retragere sovietică; sau ca SUA să ridice problema intervenției sovietice în Consiliul de Securitate al ONU și să ceară insistent încetarea ajutorului PNUD și al Băncii Mondiale, pentru satelitul sovietic; și/sau să acordăm asistență masivă insurgenților afgani. În cazul în care oricare dintre aceste două opțiuni sau ambele ar fi adoptate, ar trebui să rupem relațiile cu acest regim marionetă și să retragem tot personalul american oficial din țară. Capacitatea noastră de monitorizare a SALT ar avea de asemenea de suferit. Finalul rezumatului.

3. Fie că o numiți „schimbare calitativă” sau o nouă minge în joc, avem acum o situație politică diferită în Afganistan. Prin reftel, tocmai am reexaminat întrebarea de ce sovieticii au ales să aducă trupe în acest moment. Am ajuns la concluzia că motivele au avut probabil mai multe scopuri, dar, în esență, au fost pentru a încerca să se asigure că partidul Khalqi rămâne la putere și că țara se află pe orbita sovietică.

4. Faptul că sovieticii, probabil cu consimțământul și/sau invitația lui Hafizullah Amin, au fost împinși să introducă trupe de luptă sugerează, de asemenea, că ambele părți ajunseseră la concluzia că regimul Khalqi nu putea altfel supraviețui mult timp. Eforturile de contra insurgență aveau rezultate mixte, terorismul urban era în creștere, nemulțumirea în cadrul partidului Khalqi era larg răspândită, iar sovieticii erau probabil dureros de conștienți de faptul că se așteptau să achite toate facturile costisitoare pentru echipamente și numărul tot mai mare de consilieri sovietici. Probabil că au ajuns la concluzia că o intervenție a forțelor sovietice era necesară pentru a salva regimul și pentru prestigiul sovietic.

5. Suspectez că intervenția sovietică în Afganistan este prima ocazie, de la cel de-al Doilea Război Mondial încoace, în care sovieticii intră într-o țară care nu face parte din Pactul de la Varșovia pentru a menține poziția specială a sovieticilor. În Europa de Est, atunci când au avut loc revolte în Polonia și în RDG, trupele sovietice erau deja la fața locului, iar în Ungaria și Cehoslovacia, trupele sovietice au intervenit pentru a restabili poziția „tradițională” și adecvată a acestor guverne, în cadrul sferei sovietice. Astfel, introducerea trupelor sovietice în Afganistan pare să reprezinte o mișcare flagrantă de putere a Moscovei pentru a-și extinde sfera de influență în lume.

6. Ce ar trebui să facă guvernul SUA? Indiferent dacă reuniunea planificată a IG a Departamentului cu privire la Afganistan a fost deja convocată sau nu [3] , cred că ar fi oportun ca Departamentul să ia în considerare implicațiile noilor evoluții din Afganistan, cred, de asemenea, că a sosit momentul să luăm unele inițiative politice noi. Faptul că sovieticii nu au ținut cont de avertismentele noastre verbale din trecutul recent sugerează că acestea au fost ineficiente și că sovieticii le-au ignorat, ca fiind numai lătrat, dar nu și mușcat.

7. Așadar, aș dori să propun două posibile căi de acțiune, dintre care cea de-a doua ar putea să o urmeze pe prima.

8. Primul curs, ar fi să încercăm să mobilizăm țările NATO, împreună cu India, Pakistan, RPC (n.r. Republica Populara Chineza), Arabia Saudită, Japonia (și poate Iranul, prin intermediul unei terțe țări), pentru a face un demers armonizat, dacă nu comun, către Uniunea Sovietică. [4] Demersul ar consta în propunerea că stabilitatea regională necesită două lucruri: stabilirea unui nou guvern în Afganistan, cu o bază mai largă, care să includă elemente non-khalqi și opoziționiste; și retragerea forțelor sovietice. Sovieticii, prin prezența lor militară de acum în Kabul, pot influența acum, probabil, forma oricărui guvern afgan; Hafizullah Amin ar trebui probabil să plece, dar sovieticii au probabil puterea de a-l determina să facă acest lucru. Alternativa, pentru sovietici, este prelungirea războiului civil costisitor, care ar putea dura ani de zile.

9. Această idee a unui demers comun armonizat provine de la ambasadorul RFG, Karl Berninger. Deși văd obstacole formidabile în încercarea de a galvaniza orice fel de demers armonizat față de sovietici și puține șanse de reușită, consider că încercarea de a face acest lucru nu ne-ar afecta prea mult și că există unele avantaje dacă ne consultăm cu țările menționate.

10. A doua alternativă. Această variantă ar însemna să adoptăm o poziție mai dură. S-ar baza pe realitatea că Afganistanul nu mai este cu adevărat independent și a devenit o marionetă a Uniunii Sovietice. Deoarece majoritatea afganilor disprețuiesc regimul, iar guvernul are un control cel mult slab asupra centrelor urbane, legitimitatea sa poate fi pusă acum sub semnul întrebării. Faptul că trupele sovietice au fost nevoite să intervină pentru a-l împiedica să se prăbușească face ca și legitimitatea sa să fie discutabilă. O poziție dură anti-Khalqi din partea SUA ar fi bine primită de afgani. Prin urmare, mă întreb dacă, în cazul în care prima opțiune ar eșua, nu ar trebui să luăm în considerare etichetarea regimului actual ca fiind ilegitim și luarea anumitor măsuri de monitorizare. Apreciez că un astfel de curs ar necesita întreruperea relațiilor diplomatice cu guvernul Khalqi și retragerea prezenței noastre oficiale în țară. Îmi dau seama că acest lucru ar pune capăt capacității noastre de a contribui la monitorizarea respectării SALT de catre sovietici. Acțiunile ulterioare pe care le-am putea întreprinde ar putea include ridicarea, în Consiliul de Securitate al ONU, a acuzației de intervenție sovietică și solicitarea retragerii sovietice. Ar fi, de asemenea, potrivit să încercăm să punem punct ajutorului acordat de Banca Mondială și de PNUD acestei țări, care, împreună, se ridică acum la 100 de milioane de dolari pe an.

11. În cele din urmă, dar nu în ultimul rând, ar trebui să abordăm apoi întrebarea dacă nu a sosit momentul să ajutăm insurgenții pe scară largă. Îmi dau seama că aceasta din urmă nu se poate face fără acordul pakistanez și că ar avea ramificații politice dificile pentru întreaga și instabila sferă a relațiilor dintre SUA și Pakistan (și Amendamentul Glenn).[5]

12. De asemenea, nu sunt indiferent față de alte considerații concurente, care complică situația din Afganistan, cum ar fi încercările noastre de a obține cooperarea URSS pentru a ne elibera ostaticii de la Teheran și de a obține SALT 2. Departamentul este într-o poziție mai bună decât mine pentru a cântări acești alți factori. Privind totuși imaginea de ansamblu, ceea ce mă deranjează este faptul că, aproape anual, URSS reușește să își extindă puterea în întreaga lume, iar aici, pe subcontinent, o eventuală extindere a Doctrinei Brejnev ar putea fi, pe termen lung, în detrimentul stabilității regionale și al intereselor noastre.

13. În concluzie, cred că sosirea trupelor sovietice necesită noi inițiative și o nouă gândire, cu privire la poziția SUA față de acest guvern.

Amstutz


[1]Sursa: Arhivele Naționale, RG 59, Office Files of Marshall D. Shulman, Special Advisor to the Secretary on Soviet Affairs, 1977-1981, Lot 81D109, dosar fără titlu. Secret; Imediat; Nodis

[2] vezi telegrama 8623

[3]Nu a fost găsită nicio consemnare a unei reuniuni.

[4]Ideea trimiterii de telegrame către aliații SUA cu privire la politica față de Afganistan a fost reluată la reuniunea NSC din ziua următoare. A se vedea nota de subsol 4, "Procesul-verbal al reuniuni a Consiliului Național de Securitate" din 28 decembrie 1979.

[5]În conformitate cu amendamentul Glenn la Legea privind controlul exporturilor de arme (secțiunea 102), președintele poate aplica sancțiuni împotriva unui stat nenuclear care detonează un dispozitiv nuclear. Statutul statelor nenucleare este definit de Legea privind neproliferarea nucleară, pe care Carter a promulgat-o la 10 martie 1978.

citește si DE CE A INVADAT URSS AFGANISTANUL, IN 1979

Ambasada SUA din Afganistan: „Operațiunile aeriene masive sovietice în Kabul continuă”, 26 decembrie 1979

Telegramă de la Ambasada din Afganistan către Departamentul de Stat [1]

Kabul, 26 decembrie 1979, 0552Z

  1. Subiectul: (LOU) Operațiunile aeriene masive sovietice în Kabul continuă.
  1. (C-întreg textul)
  2. Rezumat: Operațiunile aeriene masive sovietice în Kabul au început în dimineața de Crăciun și nu s-au oprit încă. AN-22, avioane grele și AS-12 au fost observate în număr mare, iar numărul total de zboruri poate depăși acum o sută cincizeci până la două sute. (Majoritatea acestor avioane au avut însemnele Forțelor Aeriene Sovietice.) Nu sunt disponibile încă informații cu privire la ce se afla în aceste avioane, dar nu am văzut încă trupe sovietice pe străzile din Kabul și nici nu am observat o creștere semnificativă a stării de alertă a armatei afgane în capitală. Sfârșitul rezumatului.
  3. Prima dintre cele trei faze ale operațiunilor intensive a început în jurul orei 04:00 în dimineața de Crăciun și a continuat până puțin înainte de ora 07:00. Aceste zboruri sunt probabil toate AN-22, deoarece acestea au fost singurele aeronave văzute după ce s-a ivit zorii zilei, în jurul orei 0600. Numărul aeronavelor implicate este foarte greu de stabilit, dar la un moment dat un ofițer al ambasadei (fost ofițer de informații al Forțelor Aeriene) a putut vedea cinci AN-22 grupate deasupra orașului, în ciuda câmpului său vizual limitat din cauza clădirilor și copacilor din apropiere. Având în vedere această densitate a traficului, am estima că cel puțin douăzeci de AN-22 au sosit și/sau au plecat din Kabul în timpul acestei prime faze, deși numărul ar fi putut fi mult mai mare. Unele dintre aceste aeronave au părăsit orașul începând cu ora 1100, în timp ce cel puțin patru dintre ele au fost observate încă la sol la ora 1500.
  4. Totuși, aceste operațiuni au fost doar preliminare, deoarece mai multe acțiuni au părut să înceapă în jurul orei 1800 în seara de Crăciun. Avioane cu reacție grele au fost auzite sosind într-o succesiune destul de rapidă, dar până la acea oră se lăsase întunericul și, combinat cu un plafon scăzut, a fost imposibil de determinat tipul exact de avion. Totuși, acestea erau cu siguranță avioane grele, posibil IL-76 sau ceva ceva mai mic. Din nou, ne este imposibil să determinăm cu certitudine numărul de avioane implicate, dar estimăm că aproximativ douăzeci de avioane de transport cu reacție ar fi putut opera în timpul acestei a doua faze.
  5. În cele din urmă, în jurul orei 22:00 în seara de Crăciun, operațiunile au trecut la aeronave cu turbopropulsoare (cel mai probabil AN-12, dar posibil și AN-22). Aceste zboruri aparent nesfârșite au continuat pe tot parcursul nopții și nu s-au oprit până în prezent. Un ofițer a numărat mai mult de o sută treizeci de zboruri între 2200 și aproximativ 0600 în această dimineață. Din zori, am văzut AN-12 și AN-22 pe cerul Kabulului.
  6. Nu avem încă informații ferme cu privire la ceea ce se afla la bordul acestor aeronave, deși unele rapoarte credibile susțin că în contingentul AN-22 de ieri dimineață se aflau echipamente grele și muniții. Nu am văzut nimic care să semene cu mișcări în masă ale trupelor sovietice care s-ar fi aflat în aceste avioane, dar există rute care părăsesc aeroportul și pe care regimul le-ar putea folosi și care nu ar fi vizibile pentru observatorii nevinovați. Ni se pare că acest tren aerian masiv ar fi putut aduce cu ușurință mii de oameni și vom raporta imediat dacă vor fi văzute trupe sovietice în capitală sau în împrejurimi.
  7. După scrierea celor de mai sus, un ofițer de stat sosit de la New Delhi în această dimineață a văzut aproximativ 200 de soldați ai armatei sovietice în jurul unor avioane de pe aeroportul din Kabul. El a văzut, de asemenea, un grup de APC-uri desfășurate la capătul estic al pistei. Acest lucru ne face să credem că, probabil, trupele sovietice sunt desfășurate direct din avioane către mijloacele de transport care așteaptă, ocolind astfel autostrada principală spre Kabul.

[1] Sursa: Carter Library, National Security Affairs, Brzezinski Material, Cables File, Box 1, Afghanistan: 12/23-26/79. Confidențial; Imediat; Sensibil. Trimis pentru informare la Ankara, Atena, Beijing, Islamabad, Londra, Moscova, New Delhi, USNATO, Paris, CINCPAC (și pentru POLAD) și CINCEUR (și pentru POLAD). Tipărit după o copie primită în Sala de Situații a Casei Albe.

citește si

DE CE A INVADAT URSS AFGANISTANUL, IN 1979

AFGANISTAN – ISTORIA LOVITURILOR DE STAT

„De ce au trimis sovieticii trupele acum?”, 20 decembrie 1979

Telegramă de la Ambasada din Afganistan către Departamentul de Stat [1]
Kabul, 20 decembrie 1979, 1206Z

  1. Subj: (LOU) Motivații posibile în spatele sosirii trupelor sovietice. Ref: (A) Kabul 2778 (Notal),[2] (B) Kabul 7326 (Notal).[3]

1. (S-Text întreg)

2. Rezumat: Sosirea recentă a trei batalioane de trupe de luptă sovietice la baza aeriană Bagram a ridicat multe întrebări aici, mai ales că insurgența nu pare să se fi agravat dramatic până la punctul în care să amenințe regimul președintelui Hafizullah Amin. La întrebarea mult pusă: „De ce au trimis sovieticii trupele acum?”, pot sugera câteva răspunsuri: Moscova și Amin speră să „preîntâmpine” creșterea oricărei amenințări directe la adresa regimului prin injectarea imediată a unui „întăritor” de trupe sovietice, în special în cazul în care vreun corp sau divizie DRA se dezintegrează; trupele sunt aici pentru a proteja siguranța cetățenilor sovietici în cazul în care securitatea Kabulului se prăbușește; trupele pot juca un rol cheie în politica internă în cazul în care apar noi diviziuni în cadrul conducerii; și, trupele sunt doar avangarda unei intervenții mai mari care va duce în cele din urmă la un rol de luptă directă a forțelor sovietice, teză pe care o consider puțin probabilă pe baza dovezilor disponibile până în prezent. Motivațiile din spatele acestei mișcări a Kabulului și a Moscovei ar putea fi o combinație a acestora și altele, dar, indiferent de caz, pretențiile afgane de „independență” au fost erodate și mai mult de această evoluție. În plus, prezența trupelor sovietice va spori, fără îndoială, opoziția internă față de regimul Amin și mentorii săi sovietici și, pe termen lung, va destabiliza și mai mult regiunea. Colegii mei din NATO de aici acceptă, în general, asigurările noastre că sovieticii au instalat trupe de luptă la baza aeriană Bagram, dar sunt la fel de nedumeriți ca și noi, dacă nu chiar mai mult, cu privire la motivul pentru care sovieticii au făcut acest pas acum. Sfârșitul rezumatului.

3. De ce au sosit acum trupele sovietice? Cu opt luni în urmă (reftel A), am concluzionat aici că un SOS afgan către Moscova pentru ajutor militar direct ar fi fost probabil trimis doar în fața unei deteriorări grave a situației de securitate. Am crezut la acel moment că lipsa controlului asupra celei mai mari părți a zonelor rurale nu ar determina probabil un strigăt DRA pentru ajutor sovietic, deoarece puterea politică aici rezidă la Kabul și în marile orașe și deoarece controlul insurgenților asupra zonelor rurale nu ar constitui neapărat o amenințare directă la adresa supraviețuirii regimului. Mai mult, am ajuns la concluzia că, din motive politice interne și externe, nici Moscova, nici Kabulul nu vor dori să se confrunte cu decizia „trupelor sovietice” până când nu vor fi epuizate alte mijloace, mai puțin dramatice, de contracarare a insurgenților. În cele din urmă, în cazul în care trupele sovietice ar sosi, am considerat că acestea ar fi folosite pentru a asigura securitatea Kabulului și a orașelor mari și, probabil, nu ar fi desfășurate în mediul rural, unde s-ar putea împotmoli în lupte nesfârșite pe un teren extrem de accidentat.

4. Sosirea acum a mai multor batalioane de trupe sovietice de pușcași aeropurtați și motorizați ridică o serie de întrebări, mai ales că situația internă de aici nu se potrivește întru totul cu scenariul pe care l-am preconizat la începutul acestui an. În ciuda numeroaselor bătăi de cap și tulburări politice din ultimele luni, în niciunul dintre marile orașe nu au avut loc revolte urbane sau răzvrătiri ale garnizoanelor similare celor care au avut loc în Herat în martie sau la Kabul în august și octombrie. Kabulul, de departe cheia controlului politic al țării, a rămas, în general, neatins de luptele din mediul rural, deși, recent, a avut loc o recrudescență dramatică a terorismului urban îndreptat împotriva oficialilor Khalqi și a cetățenilor sovietici. Principalele unități militare din Kabul și din jurul acestuia par să rămână loiale regimului. Prin urmare, se pare că Moscova a răspuns la un apel afgan pentru ajutor militar direct într-o situație care nu pare să includă o amenințare iminentă la adresa revoluției sau chiar a regimului Amin din Kabul, și nu pot găsi decât câteva explicații pentru această evoluție.

5. Kabulul și Moscova speră să „preîntâmpine” apariția oricărei amenințări serioase la adresa regimului. În opinia mea, situația generală a regimului în materie de securitate s-a deteriorat treptat în ultimele săptămâni, cauzată în primul rând de un deficit tot mai mare de forță de muncă militară (de exemplu, vârsta de recrutare a fost redusă de la 22 la 20 de ani), de o creștere a terorismului urban în Kandahar și Kabul, de indicii că moralul în corpul ofițerilor militari s-ar putea eroda și de rapoarte persistente potrivit cărora alienările din cadrul PDPA, care rezultă din schisma Taraki-Amin, s-ar putea agrava. În această situație de deteriorare treptată, mai degrabă decât bruscă, este posibil ca liderii DRA și Moscova să fi decis că o infuzie de trupe de luptă sovietice ar putea oferi acum „întărirea” necesară pentru armata afgană, pentru a evita o prăbușire bruscă sau pentru a proteja abordările cheie din nordul Kabulului în cazul în care unitățile DRA care luptă în provinciile Samangan și Badakhshan se dezintegrează. În acest sens, este posibil ca ei să fi crezut că o lovitură în acest moment ar fi suficientă pentru a susține regimul până când vremea de iarnă va reduce activitățile de ambele părți, lucru care nu s-a întâmplat încă.

6. Securitatea pentru cetățenii sovietici preocupare principală, dar probabil nu singura. Securitatea pentru sutele de cetățeni sovietici – în special în Kabul, unde au fost vizați pentru eliminare – a fost cel mai probabil o considerație majoră în decizia de a trimite trupe, deși bănuiesc că mișcarea are mai multe obiective. Totuși, această teză particulară ar fi întărită dacă trupele sovietice ar fi trimise în cele din urmă la Kabul pentru a proteja zona de locuințe și ambasada sovietică. Până în prezent, nu am detectat niciuna dintre unitățile de luptă sovietice abia sosite în capitală, deși baza aeriană Bagram se află la doar 60 de kilometri distanță, iar factorii de decizie sovietici ar putea alege să lase trupele acolo, mai degrabă decât să le crească vizibilitatea în mod dramatic.

7. În cele din urmă, trupele ar putea juca un rol în politica internă afgană. Presupun că sovieticii sunt foarte conștienți de faptul că Amin este perceput pe scară largă ca fiind cauza multora dintre problemele acestei țări și este posibil ca ei să fi ajuns la concluzia că plecarea sa ar putea fi necesară pentru a salva revoluția. Eu nu cred că este așa. Cei mai mulți dintre noi aici suntem de acord că angajamentul fundamental al Moscovei este față de revoluție (și partid) și nu față de anumite persoane. Indiferent dacă Moscova are sau nu un amestec în orice mișcare anti-Amin, probabil că există multe persoane sau grupuri mici care îl urmăresc, iar tensiunile dintre Amin și sovietici care decurg din afacerea Taraki sunt considerate a fi grave. Prin staționarea de trupe sovietice în apropierea capitalei, Moscova ar putea dori să fie pregătită să intervină pentru a susține o anumită facțiune concurentă în cazul unui război civil din interiorul partidului – pentru a păstra poziția specială a Uniunii Sovietice în țară. Ar trebui să subliniez, de asemenea, că aceste trupe reprezintă un argument impresionant în cazul în care sovieticii ar decide să încerce să-l „convingă” pe Amin să părăsească scena „de bună voie”, de dragul supraviețuirii revoluției și în favoarea unui lider de stânga mai puțin „pătat” – poate un militar necunoscut în prezent. Cu toate acestea, în acest moment, nu pot identifica niciun lider Khalqi care să se apropie de Amin, iar parchamiștii exilați nu par a fi prea promițători ca alternativă de conducere.

8. Rolul direct de luptă sovietic mi se pare puțin probabil, dar nu poate fi exclus. Mă îndoiesc că trupele sovietice de aici vor intra efectiv pe câmpul de luptă împotriva insurgenților, cu excepția cazului în care vreun corp sau divizie militară cheie a DRA se prăbușește și Kabulul este amenințat. Cel mult, ar putea asigura un blocaj rutier pentru a proteja una dintre căile de acces spre capitală – până la sosirea forțelor loiale de ajutor ale DRA.

9. Iarna se apropie cu pași repezi, zona rurală este extrem de accidentată și, în cazul în care unitățile sovietice s-ar împrăștia și s-ar angaja în misiuni de căutare și distrugere, pierderile de luptă sovietice ar putea deveni semnificative, mai ales că războiul de gherilă purtat de insurgenți nu este neapărat vulnerabil în fața unor armate sofisticate. Cu toate acestea, este posibil ca generalul Pavlovskiy, comandantul forțelor terestre sovietice, să fi ajuns la concluzia, în timpul șederii sale de două luni la Kabul, de la jumătatea lunii august până la jumătatea lunii octombrie 1979, că o soluție militară la acest conflict intern este fezabilă și că un anumit număr de trupe sovietice poate schimba lucrurile. Este posibil ca Pavlovskiy să fi concluzionat, de asemenea, desigur, că un număr limitat de trupe cu roluri non-combatante ar fi suficient pentru a-i încuraja pe afgani în propriile lor eforturi.

10. Independența afgană s-a erodat și mai mult. Așa cum am subliniat acum două luni în reftel B, influența sovietică în creștere aici și adeziunea tot mai mare a DRA la politica Moscovei pe scena mondială pun la îndoială declarațiile Kabulului că este stăpân în propria casă. Infuzia de trupe sovietice sporește considerabil această îndoială, mai ales dacă acestea se desfășoară efectiv pe teren și încep să ucidă afgani. Cu toate acestea, chiar și un rol sovietic mai pasiv va spori, fără îndoială, opoziția față de regimul Amin în rândul maselor afgane care, în general, îi urăsc pe ruși și pe comuniști. În această privință, dacă pot indica un lucru care ar putea unifica opoziția până acum dezbinată, acesta este sosirea trupelor sovietice regulate. Implicațiile pe termen lung ale implicării militare sovietice directe aici ar putea fi, prin urmare, de mare anvergură, în ciuda presupusei legalități a mișcării în conformitate cu tratatul bilateral sovieto-afgan din 1978.

11. Reacția locală rămâne discretă. În ciuda atenției acordate de mass-media internațională acestei evoluții, nu s-a observat încă nicio reacție în rândul locuitorilor din Kabul, cu excepția campaniei de terorism urban, care probabil nu are nicio legătură. Colegii mei ambasadori ai NATO acceptă în general cuvântul nostru că prezența militară sovietică a crescut la Bagram și sunt chiar mai nedumeriți decât noi cu privire la motivul pentru care acest lucru ar trebui să se întâmple acum.

Amstutz


[1]Sursa: Arhivele Naționale, RG 59, Central Foreign Policy File, D800012-0699, D790585-0980. Secret; Imediat. Trimis pentru informare la Ankara, Atena, Beijing, Islamabad, Jidda, Londra, Moscova, New Delhi, USNATO, Paris, Atena, CINCPAC (și pentru POLAD) și CINCEUR (și pentru POLAD). O copie a acestei telegrame a fost găsită în Department of Defense, Afghan War Collection, Box 4, folder 1

[2]Telegrama 2778 de la Kabul este datată 10 aprilie. (Arhivele Naționale, RG 59, Central Foreign Policy File, D790164-0676)

[3]A se vedea telegrama 7326, din 4 octombrie 1979
J. Bruce Amstutz (1928-2021)- ofițer al Serviciului de Externe al SUA, de la jumătatea anilor '50, mai întâi în Indonezia și mai târziu în Birmania, Pakistan, Afganistan și India. 
Însărcinat cu afaceri al SUA la Kabul din 1977 până în 1980, a devenit ambasador interimar, în calitate de adjunct al șefului de misiune, atunci când ambasadorul SUA, Adolph "Spike" Dubs, a fost răpit și asasinat în Afganistan. Ultimul său post a fost în Bombay (acum Mumbai), ca consul general. În 1986, și-a încheiat cariera scriind "Afganistan, primii cinci ani de ocupație sovietică", una dintre primele cărți publicate despre războiul sovietic din Afganistan. In 1987, Bruce s-a retras împreună cu soția sa, Nan, în Brunswick, unde și-a urmat pasiunile: a devenit un maestru grădinar, a vizitat majoritatea parcurilor de stat din Maine și s-a bucurat de drumeții, observarea păsărilor, genealogie și călătorii. 

„Poziția lui Amin și independența Afganistanului”, 9 octombrie 1979

Telegramă de la Ambasada din Afganistan către Departamentul de Stat [1]

Kabul, 9 octombrie 1979, 0835Z

  1. Subj: Poziția lui Amin și independența Afganistanului: Partea a doua din două. Ref: Kabul 7326. [2]

1. (C-Text întreg) [3]

2. Rezumat. Deși poziția dominantă a sovieticilor în Afganistan se datorează probabil mai mult lui Hafizullah Amin decât oricărui alt lider Khalqi, Amin este un naționalist. Viziunea sa pentru Afganistan poate fi una marxistă – dar este pentru un stat independent. Amin este probabil sincer atunci când își exprimă dorința de a avea relații de prietenie cu restul lumii, dar a arătat clar și că el consideră că Afganistanul aparține în mod natural taberei pro-Moscova a țărilor „socialiste”. Deși pretinde că țara sa nu se va amesteca în afacerile interne ale altor țări, el vorbește despre susținerea forțelor progresiste și de eliberare de pretutindeni, iar pakistanezii sunt îngrijorați de referințele absconse ale lui Amin la popoarele afgane dintre Oxus și Indus. În ceea ce privește relațiile cu SUA, cred că vor rămâne dificile, fie și numai din simplul motiv al emisiunilor în limba persană ale VOA, pe care DRA le consideră iritante. Dacă insurecția începe să se diminueze – și a dat puține semne de intensificare – s-ar putea să fim nevoiți să ne înțelegem cu Amin. Un interes fundamental pentru noi va fi dacă SUA pot îndepărta, într-o oarecare măsură, Afganistanul de pe orbita Moscovei și dacă pot descuraja orice înclinație a lui Amin de a fi iredentist. Nu sunt sigur că vom reuși. Rezumat final.

3. Deși Hafizullah Amin a salutat sprijinul masiv al sovieticilor, eu cred că este totuși un naționalist și singurul lider Khalqi puternic din zonă. Amin s-a dovedit a fi inteligent, decisiv și extraordinar de energic. Este, de asemenea, nemilos; altfel, nu ar fi ajuns acolo unde este.

4. Deși în prima parte a acestui mesaj mi-am exprimat îngrijorarea că sovieticii ar putea avea acum o influență dominantă în această țară, cred, de asemenea, că ar fi o greșeală să îl caracterizăm pe Amin ca fiind un lingușitor sovietic. Avem o mulțime de dovezi că el vrea să își conducă propriul spectacol și că Moscova nu este deloc extaziată de epurările succesive care au provocat diviziuni și au sărăcit rândurile „forțelor progresiste”. În acest sens, ministrul de externe Shah Wali a făcut o serie de dezvăluiri remarcabile în această săptămână. La 6 octombrie, el i-a invitat pe toți ambasadorii „țărilor socialiste” (cu excepția celor chinezi) la o ședință de informare. Potrivit ambasadorului iugoslav care a fost prezent, Shah Wali a petrecut cea mai mare parte a timpului povestind despre schimbul de focuri de la Palat din 14 septembrie, când Taraki a fost înlăturat, și a făcut următoarele dezvăluiri surprinzătoare:

-Ambasadorul sovietic Puzanov se afla cu Taraki pe 14 septembrie când Amin a fost chemat la biroul acestuia pentru a fi arestat. Se poate deduce că sovieticii știau despre complotul anti-Amin. [4]

-După schimbul de focuri, s-a tras asupra mașinii lui Amin, care pleca din complexul Palatului, de către un lunetist de pe acoperiș, aparent pre-poziționat, dar Amin părăsise clădirea lui Taraki pe o altă rută.

-Ministrul de interne Watanjar, împreună cu ceilalți doi miniștri ai cabinetului cu funcții militare plus șeful poliției secrete, au fugit la ambasada sovietică, dar ulterior ar fi plecat de acolo.

-La Ambasada sovietică, Watanjar a dat un telefon la Comandamentul Militar Central din Kabul, ordonând o acțiune imediată împotriva lui Amin. Dar comandantul a refuzat să acționeze dacă nu primea un ordin de la Biroul Politic. Astfel s-a încheiat complotul anti-Amin.

5. Deși relatarea (evenimentelor) din 14 septembrie, de mai sus, arată că Amin nu este prima preferință a Moscovei ca lider al DRA, se pare că Moscova l-a acceptat acum pe Amin și a ajuns la un modus vivendi cu acesta. Săptămâna trecută, când l-am întrebat pe ambasadorul ungar despre presupusa nemulțumire a Moscovei în legătură cu epurările lui Taraki și Watanjar și despre răceala raportată între Amin și Moscova, acesta a avertizat că nu trebuie să interpreteze prea mult aceste lucruri. El a spus: „Atâta timp cât Afganistanul nu-și schimbă politicile de bază (a se citi comunismul și o politică externă pro-Moscova), Moscovei nu-i pasă cine este la conducere”. După comportamentul Moscovei și al lui Amin din 14 septembrie, cred că ambasadorul ar putea avea dreptate.

6. Acest lucru nu înseamnă că relația Amin-Sovietică a fost sau va fi una ușoară. Înainte de 14 septembrie, au existat tensiuni de ambele părți – iar acum s-ar putea să existe neîncredere. Cu câteva zile în urmă, un ambasador asiatic de aici a descris în mod adecvat situația când a spus: „Sunt ca un soț și o soție care nu prea țin unul la celălalt, dar care noaptea continuă să se urce în același pat, pentru că fiecare are nevoi imperioase și nu are opțiuni.”

7. Dacă Amin supraviețuiește, o preocupare relevantă pentru SUA va fi dacă, în conturarea politicii externe, el va păstra un profil scăzut, așa cum a făcut Kadar al Ungariei, sau va fi hotărât să joace un rol internațional activ, precum Fidel Castro. Ambasadorul pakistanez care pleacă (care va fi ministrul de externe al Pakistanului) se teme de această din urmă variantă. El îl vede pe Amin ca pe un iredentist și mi-a spus că, în timpul convorbirii sale de adio cu Amin, răspunsurile evazive ale acestuia din urmă cu privire la Pushtunistan și Baluchistan i-au accentuat temerile, în loc să le aline. Aceasta în ciuda afirmațiilor, precum cele pe care ministrul de externe Shah Wali mi le-a făcut săptămâna trecută, că Afganistanul nu are „nicio ambiție teritorială”.

8. În ceea ce privește relațiile dintre SUA și Afganistan, dacă Amin și partidul său Khalqi supraviețuiesc (și mă tem că timpul lucrează în favoarea lor), va trebui să ne gândim la ce fel de prezență și ce rol putem avea aici. Putem exercita o influență moderatoare? Nu sunt sigur că putem, deși incidentul din 14 septembrie, în care au fost implicați sovieticii, ne oferă unele motive de speranță prudentă. Cu siguranță, Amin ar saluta reluarea ajutorului economic american – în condițiile lor – dar mă îndoiesc că acest lucru ne-ar oferi neapărat o influență. Când aveam un program de ajutor de 17 milioane de dolari aici, nu ne bucuram aproape deloc de influență.

9. Mă îndoiesc, de asemenea, că Amin s-ar întoarce vreodată sincer către noi (sau către chinezi sau iugoslavi) ca alternativă politică la sovietici. În primul rând, ideologia noastră politică este extrem de diferită de a lui. De asemenea, nu cred că sovieticii ar permite acest lucru, iar Amin trebuie să-și dea seama de acest aspect. Cu toate acestea, nu pot ignora faptul că, în anii trecuți, naționalismul a fost o forță puternică în Afganistan, respingând influența străină. Este de conceput că, în următorul an sau cam așa ceva, s-ar putea afirma în moduri care ar diminua prezența sovietică. Insurecția este o manifestare a acestui lucru. Deși până acum rebeliunea a dezamăgit mulți binevoitori și nu amenință imediat acest regim, ea ar putea lua amploare. 10.

  1. Care ar trebui să fie strategia noastră în această perioadă de incertitudine? Cred că cea mai bună strategie a noastră este să continuăm ceea ce am făcut în esență: să ne menținem un profil scăzut, să încercăm să evităm problemele bilaterale litigioase și să așteptăm să vedem ce se întâmplă.

Amstutz


[1]Sursa: Arhivele Naționale, RG 59, Central Foreign Policy File, D790462-0311. Confidențial; Imediat; Exdis. Trimis pentru informare la Islamabad, Moscova și New Delhi.

[2]vezi telegrama 7326, din 4 octombrie 1979

[3] C - semnifică că întregul text care urmează este "Confidential"

[4]vezi telegrama 6978, din 18 septembrie 1979